Kvinnors konsumtion visar vägen

Allmänt / Permalink / 1
Ännu en anledning varför jag ratar den feministiska världsbilden som är baserad på antagandet att vi lever i en könsmaktsordning där mannen är norm och kvinnan sekundär är den oerhört trubbiga definitionen av makt. 
 
 
Och den som bestämmer vart pengarna tar vägen är också den som formar marknaden. Jag älskar det. 
 
Kom att tänka på detta när jag satt och beklagade mig över att ha försummat min hy til en vän på lunchen. Någon halvtimme senare var jag tillbaka på jobbet, satt i telefon i jobbet medan jag chattade med en hudterapeut om mina hudplaner. Det tog ca 15 minuter, några bilder och badrumsskåpsgnäll innan hon hade satt ihop ett fullständigt program, lagt mina grejer i kundkorgen och slängt in gratis framt hem till dörren samma dag från tvärsöver landet. för att inte tala om att en smink& hudvårdsbesatt liten själ som jag numera har samtliga världens varumärken några timmar bort från mitt badrummsskåp jämfört med vad jag hade för bara 1, 2, & 5 år sedan. 
 
E-handeln går framåt och det är kvinnorna som driver den framåt. Vi gillar när vår foundation matchar huden men pallar inte alltid ägna en förmiddag på närmaste varuhus. Så vi hittar sätt att lösa det online. Enligt HUI växte e-handeln med 53,7 MDR SEK 2016 och gissa vilka kategorier är störst? 1) kläder och skor (kvinnodominerat) 2) böcker & media (hyfsat lika) 3) skönhet & hälsa (kvinnodominerat). 
 
"Men det är bara en fjantig hudkräm"
 
Mhm. Och denna fjantiga kräm och vår faiblesse för den sysselsätter allt från forskare som tar fram nya formler som håller perfekt i 12 h, marknadsförare som förklarar varför just deras produkt är bäst för ett visst syfte, designers som paketerar, säljare som säljer, lagerpersonal som hanterar och logistiker som hittar lösningar så handlarna kan bjuda på en gratis frakt hela vägen till din ytterdörr. Den sysselsätter kvinnor och män, yngre som äldre och genererar tillväxt. 
 
Alltså samma fjantiga, ytliga intressen och grejer som feminister hävdar att vi borde undvika för att inte "ge efter för patriarkatets sjuka ideal" (diskussionen om intrasexuell konkurrens får tas i ett separat inlägg) och som mossiga gamla förändringshatare (ofta män födda runt 50-talet) har backat upp feministkåren i att devalvera i alla år. För är det någonstans de två antagonisterna kan mötas är det i sitt kvinnohat. 
 
Min absoluta favorit bland beautybloggarna, en 23-årig tjej från Moskva, Goar Avetisyan har själv beskrivit i tidigare inlägg hur make up- artisteriet har byggt hennes självförtroende samtidigt som det blev en (spektakulär) karriär som bland annat resulterat i gemensam kollektion med MAC åker nu landet runt och gör makeovers på överlevare av cancer och olyckor. Berätta igen för den här kvinnan som blev svårt brännskadad som 2,5-åring att de tekniska innovationer som gör att hon kan se ut som alla andra för en dag inte betyder något. Att det bara är våp som bryr sig om smink. Släng gärna den i ansiktet på samtliga som jobbar i miljardindustrin där kvinnor dikterar reglerna, att det inte är riktigt värde de har skapat.
 
Det är en bra tid att vara kvinna. Vi har bara deltagit på arbetsmarknaden i samma grad som män sen industriella revolutionen men kvinnor tar redan ledningen på universiteten, bjuds in i ledningsgrupper och styrelser, driver handeln framåt, ökar sitt värdepappersparande i snabbare takt än någonsin förr och är på god väg att organiskt och sömlöst utjämna de skillnader som finns i s.k. maktfördelning - tack vare tekniska innovationer och marknadsekonomi. Inte marxistisk tredejvågenfeminism.
 
 
#1 - - Johan:

I länken alldeles i början ska det nog stå "två tredjedelar", inte "en tredjedel", väl?

Svar: Ja! Mkt riktigt! Tack för påpekandet, har rättat det nu! Skrev lite väl snabbt innan
Raging Babushka

Till top